شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹

همراه با فعالان پشت دوربین

بلوندی: مشغول طراحی دکورهای شهرک غزالی برای ادامه فیلمبرداری «یتیم خانه ایران» هستم

عباس بلوندی در نشست خبری فیلم «چ» در جشنواره فیلم فجر

سینماپرس : عباس بلوندی طراح صحنه و لباس سینما با بیان اینکه با یک فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور دارم گفت: این روزها مشغول طراحی دکورهای شهرک غزالی برای ادامه فیلمبرداری جدیدترین ساخته ابوالقاسم طالبی هستم.

وی به خبرنگار سینماپرس گفت: امسال با فیلم سینمایی «آزادی مشروط» به کارگردانی حسن مهکام و تهیه کنندگی مقصود جباری در بخش فیلم اولی های جشنواره فیلم فجر حضور دارم.  

طراح صحنه و لباس فیلم سینمایی «چ» در ادامه افزود: طراحی صحنه و لباس برای پروژه ای مانند «یتیم خانه ایران» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی زمان زیادی می برد به همین دلیل فرصتی برای همکاری بیشتر در سایر فیلم ها را نداشتم.

بلوندی ادامه داد: فیلمبرداری این پروژه سینمایی به نیمه راه رسیده است و پس از فیلمبرداری سکانس های شهریار و اطراف تهران، در حال ساخت دکور شهرک غزالی هستیم تا بتوانیم سکانس های قبرستان و کوچه بازار این فیلم را انجام دهیم.

طراح صحنه و لباس فیلم سینمایی «ملکه» در ادامه یادآور شد: فضایی که برای دکور و لباس این فیلم طراحی شده  به دوره تاریخی همزمان با دوره‌ احمدشاه قاجار و اواخر سال های جنگ جهانی اول است، سال هایی که قحطی فراگیری در ایران بوجود آمد که مسبب اصلی آن هم نیروهای انگلیسی بودند.

بلوندی تصریح کرد: فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» برگی از تاریخ ایران و دوره‌ تاریک قاجار است. دوره ای که به خاطر قحطی، جمعیت ۲۰ میلیونی کشوری مثل ایران نصف شد و در حقیقت هولوکاست واقعی اینجاست.

وی در ادامه افزود: به همراه گروهم ۶ ماه تحقیقات گسترده برای طراحی صحنه و لباس فیلم انجام دادیم، جزئیات طرز پوشش مردم آن دوره و لباس های نیروهای نظامی روس و انگلیس را در یک دوره تحقیقاتی بررسی کردیم که در نهایت نزدیک ۱۶۰۰ دست لباس طراحی شد.

عباس بلوندی در پایان این گفتگو یادآور شد: در مورد دکور این فیلم هم چنین تحقیقاتی را انجام دادیم و سعی کردیم جمع بندی کاری که انجام می دهیم فضایی باشد که به واقعیت نزدیک باشد.

بنابراین گزارش، در فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران»، علیرام نورایی، فرخ نعمتی، بهار محمدپور، داریوش اسدزاده، علی شادمان، ایمان صفا، محسن حسینی، بهارک صالح نیا، اکبر بهشتی، داوود مقدادی، مجید مافی، شهرام تیموریان، ملیکا شعبان، مهری آل آقا، برت‌جان‌کلن، برایان طرفه و برشن آنامند به ایفای نقش می‌پردازند.

از دیگر عوامل این فیلم می توان به کارگردان: ابوالقاسم طالبی، مدیر فیلمبرداری: اصغر رفیعی جم، مدیر صدابرداری: بهمن حیدری، طراح گریم: داریوش صالحیان، طراح و مدیر جلوه های ویژه: عباس شوقی، جلوه های بصری: حسن پیله‌ور، طراح صحنه: عباس بلوندی، تدوینگر: مهدی حسینی‌وند، دستیار یک کارگردان و برنامه‌ریز: عباس شوقی، آهنگساز: کرت تسکو از اکراین، عکاس: نادر فوقانی، پشت صحنه: فاطمه یاسینی، مترجم: سحر جراحی، مدیر تدارکات: بهرام دهنوی، پشتیبانی: مسعود ملکی، مدیر تولید: داوود معدنی، تهیه کننده: محمدرضا تخت‌کشیان اشاره کرد.

داستان این فیلم در سال ۱۲۹۵ تا ۱۳۰۰ می گذرد که احمدشاه قاجار مملکت را رها کرد و نیمی از مردم کشور بر اثر قحطی جان باختند. قحطی و خشکسالی عظیم ایران در سال‌های ۱۲۹۵ تا ۱۳۰۰ و در کوران جنگ اول جهانی و در زمان اشغال ایران به دست قوای بیگانه روس و انگلیس رخ داد. این قحطی که همراه با فقر و پیچارگی و در نهایت کاهش جمعیت در ایران همراه بود، در تعیین سرنوشت جامعه ایران به ویژه ظهور دیکتاتوری پهلوی نقش بسزایی دارد.

عباس بلوندي متولد ۱۳۴۹ در انديمشك است. وي فارغ التحصيل رشته تدوين از مركز آموزش فيلمسازي باغ فردوس است. او فعاليت سينمايي خود را از سال ۱۳۷۷ با فيلم سینمایی «پرواز خاموش» آغاز كرد.

۲۱ فیلم در کارنامه کاری عباس بلوندی به ثبت رسیده که از جمله آنها می توان به «ملکه»، «فرزند خاک»، «بیداری رویاها»، «همبازی»، «گشت ارشاد»، «شب بخیر فرمانده» و ... اشاره کرد. وی تاکنون موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس برای فیلم های «شب واقعه» و «ملکه» شده است. وی همچنین تندیس بهترین طراحی صحنه و لباس از شانزدهمین جشن سینمای ایران برای فیلم سینمایی «ملکه» به کارگردانی محمد علی باشه آهنگر دریافت کرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.